اگر بتوان از هر کتابی یک نکته طلایی برداشت نمود قطعا از کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» می توان مفهوم «نوآوری ارزش» را برای همیشه در ذهن داشت. در واقع نویسندگان کتاب توصیه می کنند برای گذر از اقیانوس قرمز (فضای رقابتی بسیار شدید) به اقیانوس آبی (بازار بکر) باید دو فعالیت را توامان انجام داد که این فعالیت ها عبارتند از:
1- کاهش هزینه های عملیاتی شرکت.
2- ایجاد ارزش جدید برای مشتریان.
VI: Value Innovation
«کیم وو چونگ» موسس گروه صنعتی دوو در کتاب «سنگفرش هر خیابان از طلاست» توضیح می دهد آنچه که مردم دنیا در مورد موفقیت کره جنوبی معجزه می پندارند به واسطه تغییر ساعات کاری مردم کره به جای ساعت 9 صبح الی 5 غروب به 5 صبح الی 9 غروب بوجود آمده است، یعنی آنها قانون جهانی 95 را به قانون کره ای 59 تبدیل کرده اند.
(16 ساعت کار روزانه به جای 8 ساعت کار روزانه)
جمله ای است منتسب به جان ماکسول با این مضمون:
«رهبر کسی است که راه را می شناسد، راه را رفته است و راه را نشان می دهد»
حال می خواهم این جمله را اندکی تغییر دهم و بگویم:
«معلم کسی است که راه را می شناسد، راه را رفته است و راه را نشان می دهد».
A teacher someone who knows the way, goes the way and shows the way
معلم چو کانونی از آتش است همه کار او سوزش و سازش است